Kas yra verslo idėja?
Verslo idėja yra sprendimas, kuris išnaudoja rinkos sąlygas ir generuoja tvarias pajamas. Idėja yra pirmasis etapas kuriant sėkmingą verslą. Bet kuri verslo idėja prasideda nuo klausimo, kokį produktą rinktis. Tai gali būti novatoriška idėja, siūlanti tai, ko rinkoje nėra, arba idėja parduoti geriau, greičiau, pigiau negu tai daro konkurentai. Šiandien nepaprasta išrasti kažką visiškai naujo, todėl lengviau įgyvendinti antrąjį variantą. Svarbiausia, jog būtų tikima savo sumanymu, pagrindžiama jo paklausa ir matoma jo įgyvendinimo vizija. Kai mes dirbame su savo klientais ir norime išsigryninti savo verslo idėją, mes pirmiausia ieškome ir generuojame verslo idėjas, tada jas vertiname, vėliau jas tikriname ir galiausiai testuojame.
1 etapas: verslo idėjos paieška
Egzistuoja įvairūs verslo idėjų šaltiniai. Pradžioje svarbu sugalvoti kuo daugiau idėjų, jog jas būtų galima vertinti, lyginti ir atrinkti geriausias.
Pomėgiai. Jūsų mėgstama veikla gali būti jūsų stiprybe. Jog kasdien nereikėtų daryti nemalonios veiklos, svarbu apsvarstyti tokią veiklą, kuri kelia džiaugsmą. identifikuokite ją ir pabandykite vystyti verslą.
Asmeninė patirtis. Bloga patirtis gali būti įkvėpimas ieškant sprendimų ir verslo galimybių. Jei daug žmonių turi panašią problemą, galite užsidirbti pinigų iš problemos sprendimo.
Rinkos poreikiai. Galbūt yra noras ar problema, kuri nėra pilnai atliepiama dabartinių verslų. Kuo skundžiamasi jūsų artimųjų aplinkoje, kokių produktų trūksta jūsų pažįstamų rate.
Profesiniai gebėjimai. Turint konkrečios patirties ar kompetencijos, galima apsvarstyti plėtoti savo veiklą realizuojant savo profesinius gebėjimus. Svarbu suprasti, kaip turimus talentus paversti kokybiška preke ar paslauga.
Kitų šalių pavyzdžiai. Skirtingose šalyse yra skirtinga verslų istorija ir sandūra. Tam tikros prekės ar paslaugos plačiai paplitusios vienoje šalyje – gali būti retenybė kitoje. Užsienyje pripažintų idėjų plėtojimas savoje šalyje gali būti puiki verslo idėja.
Naujovės. Svarbu stebėti rinką ir naujus pasiūlymus, kurie jai pateikiami. Gal jūs galite prisijungti prie rinkos tendencijos ir pasiūlyti tam tikrą patobulinimą, kuris atlieps klientų poreikį.
Verslo analizės. Atlikite kritišką analizę jums žinomų verslų veiklos. Kokie procesai galėtų būti patobulinti? Išsigryninę, kaip tam tikri verslai teikia prekes ir paslaugas rinkai, jums atrasite tobulintų sričių ir galimybių savo verslui.
Internetinė paieška. Peržvelkite, apie ką kalbama internete. Kokios temos yra populiarios Google, socialinių tinklų grupėse. internete galima rasti begalinį kiekį informacijos jūsų biznio idėjos generavimui.
Interviu su kompanijoms. Atlikite interviu su kompanijomis (ypač stambiomis). Kokiems poreikiams jie negauna jokių pasiūlymų? Gal jūs galite pateikti tą produktą?
Naujas sektorius. Gal tam tikrame sektoriuje yra taikoma specifinė praktika, kurią galima pritaikyti naujame. Kokius prekes ir paslaugas naudoja viena grupė, bet nenaudoja kitame. Kartais užtenka tiesiog pateikti produktą naujai rinkai.
Gali būti, kad naujos verslo idėjos nepavyksta sugalvoti todėl, kad keliami neteisingi klausimai. Dažnai pradedantieji verslininkai patenka į savotiškus problemos spąstus, kuomet mano, jog pati problema yra savaime suprantama ir aiškiai apibrėžta, todėl svarbiausia yra kuo greičiau pradėti ją spręsti. Klaidingai suformulavus problemą, keliamos netinkamos idėjos, o tokių idėjų įgyvendinimo rezultatai, nuvilia.
Čia į pagalbą ateina kontrolinių klausimų sąrašai, kurie idėjų generavimo procesui leidžia vystitis tinkama linkme. Kontroliniai klausimai, idėjos generavimo procesui suteikia aiškią struktūrą bei leidžia ištirti ir įvertinti visus nagrinėjamos problemos aspektus. Šis kontrolinis naujų idėjų generavimo klausimų sąrašas gali padėti išsigryninti idėją:
Kitas panaudojimas. Kur dar galima panaudoti esamą produktą?
Pritaikymas. Ar yra panašus produktas?
Modifikavimas. Ką galiu pakeisti esamame produkte?
Didinimas. Ką galima pridėti? Stipresnis? Aukštesnis? Didesnis? Kokią papildomą vertę galima pridėti? Papildomos funkcijos?
Atėmimas. Ką galima atimti? Mažesnis? Žemesnis? Trumpesnis?
Pakeitimas. Ką naudoti vietoje esamo produkto? Kitos medžiagos? Kitas laikas? Kita vieta? Kitoks požiūris?
Pertvarkymas. Kaip galiu pakeisti produkto sudėtį? Kitos sudedamos dalys?
Apvertimas. Kaip trūkumus paversti privalumais?
Sujungimas. Ką būtų galima sujungti? Sujungti sudedamas dalis? Mažiau dalių?
Išgeneravus verslo idėjų sąrašą reikia vertinti verslo idėjas.
2 etapas: verslo idėjos vertinimas
Dažnai sunku išsiaiškinti, kaip ištirti savo verslo idėją, ypač jei niekada nedirbote srityje, kurią svarstote imtis. Turėsite nuspręsti, ar jūsų verslo idėja turi sėkmės potencialą. Naudokite šiuos devynis kriterijus kaip vadovą, kuris padės nustatyti, ar jūsų verslo idėja yra perspektyvi. Gali būti ir tokių klausimus, į kuriuos negalite atsakyti arba visiškai atsakyti. Tai rodo jūsų siūlomoje verslo srityje neturite pakankamai žinių ir tai yra puiki pradžia jūsų tolimesniems tyrinėjimams.
Aistra. Ar ši idėją jus įkvepia veikti?
Išskirtinis ar geresnis. Ar ši idėja yra patobulinimas dabartinių veiklų?
Kuria vertę, sprendžia problemą. Ar ši idėja atliepia reikalingą poreikį?
Įgyvendinama. Ar šią idėją galima įvykdyti sėkmingai?
Kaina-Vertė. Ar šios idėjos vertė atsveria potencialią kainą?
Atitinka mano gebėjimus. Ar šios idėjos įgyvendinimui galima gauti reikalingas kompetencijas?
Turi tinklaveikos potencialą. Ar šiais idėjai įgyvendinti yra tinkamas kontaktų ratas?
Laikas. Kiek laiko reikia, jog išvystyti šią idėją?
Potencialus uždarbis. Ar ši idėja gali savininkui uždirbti pinigų?
Pagal kiekvieną kriterijų reikia priskirti vertinimą ir balą – žemas (1), vidutinis (2) ar aukštas (3). Surinktus balus reikia susumuoti. Svarbu vertinti ir bendrą balų skaičių, ir žemų vertinimų skaičių. Jei idėja surinkusi daugiausiai balų turi daug žemų vertinimų, verta apsvarstyti sugrįžti prie idėjų generavimo.
3 etapas: verslo idėjos tikrinimas
Po to, kai atrinkote idėją, svarbu patikrinti, ar jūs parduosite produktą ir ar ji bus pelninga. Verslo idėjos tikrinimo metu vertinamas potencialus rinkos dydis, analizuojami konkurentai ir skaičiuojami finansiniai lūkesčiai.
Rinkos dydis
Pirmiausia jus reikia atlikti savo mažą rinkos tyrimą, jog įvertinti, ar produktas bus paklausus. Norėdami išsiaiškinti poreikį rinkoje ir apskaičiuoti potencialių rinkos dydį, atlikite tolimesnius darbus:
Diskusijų grupių vertinimas. Bendraminčiai buriasi į grupes socialiniuose tinkluose ir viešas organizacijas. Sudalyvaukite jų veikloje ir patikrinkite savo idėją. Gaukite grįžtamąjį ryšį iš klientų apie savo idėją bei stebėkite, kokios temos aktualios šioms bendruomenėms.
Tiesioginė klientų apklausa. Suorganizuokite susitikimą su potencialiais klientais aptarti jiems kylančias problemas naudojant dabartinius produktus ir jūsų siūlomą sprendimą. Gavę pirminį grįžtamąjį ryšį atlikite apklausą internetu apie produktą ir surinkitę duomenis, koks yra susidomėjimas produktu.
“Google” paieškų analizė. “Google” yra pirmaujanti paieškos platforma visame pasaulyje. Paieškos rezultatų analizė gali atsakyti į klausimus – ar žmonėms reikia siūlomo produkto ir kiek kartų per mėnesį jo ieškoma.
Konkurentai
Būtų geriausia, jei įvertintumėte savo konkurentus. Jei kitos įmonės jau siūlo panašią prekę ar paslaugą, pagalvokite, kaip galite diferencijuoti savo. Kokią unikalią vertę galite suteikti klientams?
Paruoškite tiesioginių ir netiesioginių konkurentų sąrašą. Tiesioginiai konkurentai siūlo tą pačią prekę ar paslaugą jūsų tikslinei auditorijai. Netiesioginiai konkurentai siūlo panašią prekę ar paslaugą jūsų tikslinei auditorijai. Įvertinkite:
Pasiūlymas. Ką jie siūlo savo klientams?
Kaina. Kokios yra produktų kainos?
Reputacija. Kaip įmonė yra vertinama klientų?
Veikla. Kaip įmonė vykdo savo veiklą?
Atlikę pirminį vertinimą, apibendrinkite privalumus ir trūkumus bei išsigryninkite, ar turite potencialių konkurencinį pranašumą. Konkurencinis pranašumas yra tai, kas jus išskiria iš konkurentų ir daro jus geresnius už kitus.
Finansinis vertinimas
Įsitikinę, kad verslo idėjai egzistuoja paklausa, o su esamais konkurentais galite varžytis, įvertinkite finansinius lūkesčius. Kartais verslo idėja gali būti paklausi, bet nuostolinga su esamais resursais. Siekiant įvertinti verslo idėjos pelningumą, galima apskaičiuoti investicinę kapitalo grąžą. ROI skaičiavimo formulė:
ROI = (Pajamos – Kintami kaštai – Pastovūs kaštai) / Investicijos X 100
Pajamos – generuojamos pajamos pardavus prekes ar paslaugas
Kintami kaštai – tai išlaidos, kurios patiriamos, kai parduodamos prekes ar paslaugos (pavyzdžiui, logistikos mokestis, gamybos išlaidos ir t.t.)
Pastovūs kaštai – tai stabilios išlaidos, kurias įmonė patiria nepriklausomai nuo pardavimų (pavyzdžiui, atlyginimai, biuro nuoma ir t.t.)
Investicijos – į verslą įnešti pinigai
Jei ROI rodiklio reikšmė mažesnė nei 10 procentų, laikoma, jog verslo naudingumas nepatenkinamas.
4 etapas: verslo idėjos testavimas
Klasikinis produkto kūrimo modelis yra gaubiamas paslapties: plėtokite pasiūlymą privačiai, priverskite visus dalyvaujančius pasirašyti konfidencialumo susitarimus, pritraukite kapitalo, praleiskite metus padarydami jį tobulą, tada atskleiskite savo kūrinį, kad nustebintumėte pasaulį ir tikėkitės, kad bus sėkmė.
Deja, toks mentalitetas griauna karjeras ir ištuština banko sąskaitas. Idėjos savaime turi mažai vertės – verslininko užduotis nustatyti, ar jos veiks. Nesidrovėkite potencialiems klientams parodyti savo vykdomą darbą. Nebent dirbate srityje, kurioje konkurentai yra neįprastai agresyvūs, kompetentingi ir gerai finansuojami, jums tikrai nereikia jaudintis, kad kiti žmonės gali pavogti idėją. Idėjos yra pigios – svarbiausia yra galimybė idėją paversti realybe, o tai yra daug sunkiau nei atpažinti gerą idėją.
Mes savo klientams siūlome parengti prototipą ir jį pasiūlyti draugams bei pažįstamiems. Išbandžius produktą siūlome iškart parengti “nukreipimo puslapį” (angl. Landing page). Tai vieno puslapio interneto svetainė, kur detaliai aprašomas pasiūlymas ir gali būti pateikiama registracijos forma norintiems įsigyti ar sužinoti daugiau. Šis bandomasis pardavimų puslapis gali patvirtinti arba paneigti idėjos poreikį. Jei yra susidomėjimas, jums pasisekė – atradote potencialiai pelningą verslo idėją. Dabar ją reikia tik įgyvendinti.
Iki pasimatymo viršūnėje!